EU:n liikkuvuuspaketti tuo uusia sääntöjä maantiekuljetuksiin
EU:n tieliikenteen liikkuvuuspaketti julkaistiin 31.7.2020. Liikkuvuuspaketti selkeyttää alan aikaisemmin epäselviä säännöksiä ja yhtenäistää niiden soveltamista eri jäsenmaissa.
Liikkuvuuspaketilla on merkittäviä vaikutuksia rahtiliikenteeseen.
Minimipalkkalaki on ollut voimassa tähän asti vain osassa jäsenmaita, mutta jatkossa se koskee kaikkia EU maita. Uusien määräysten mukaisesti kuljettajan minimipalkka määräytyy sen maan mukaan, jossa työ tehdään. Jatkossa kuljetusyritysten on järjestettävä aikataulunsa siten, että kansainvälisessä tavaraliikenteessä toimiva kuljettaja voi palata kotimaahansa/lähtömaahan vähintään 4 viikon välein. Kuljettajien viikkolepo täytyy pitää lepoon soveltuvissa tiloissa (ei enää ajoneuvossa), jotka työnantajan tulee kustantaa.
Ajopiirturit tullaan vaatimaan myös nykyistä pienemmissä kuljetusyksiköissä. Kuljetusliikkeiden kotimaista on annettu tarkempia määräyksiä,
joilla pyritään estämään ns. postilaatikkoyritysten syntymistä ja toimintaa.
Muutosten tarkoituksena on parantaa kuljettajien työoloja. Muutokset tulevat nostamaan toimialan nykyistä kustannustasoa EU:n alueella.
NCS Finland Oy:n tilanteeseen muutoksilla ei ole suurta merkitystä, sillä markkinasta poiketen kuljettajiemme enemmistö on edelleen saksalaisia.
Kuljettajien ajo- ja lepoaikoja sekä kotiinpaluuta koskevat muutokset astuvat voimaan 20.8.2020. Muilta osin liikkuvuuspaketti astuu voimaan helmikuussa 2022.